Chefarzt Medizinische Onkologie,
speziell Brust- und Gynäkologische Onkologie
Klinik für Medizinische Onkologie und Hämatologie
Leiter Brustzentrum

Funktion
Qualifikationen
Facharzt für Medizinische Onkologie
und Innere Medizin
Präsident Forschungsgruppe Brustkrebs
Schweizerische Arbeitsgemeinschaft für klinische Krebsforschung (SAKK)
Sprachen
Ausbildung
2004
FMH-Titel
Facharzt für Medizinische Onkologie
1994
FMH-Titel
Facharzt für Innere Medizin
1987 – 1988
Dissertation
Medizinische Fakultät
Universität Zürich
Prof. M. Knoblauch, Männedorf
„Die Wirkung des Prostaglandin-E1-Analogons Misoprostol auf die Mikrozirkulation der Dünndarmmukosa. Eine mögliche Erklärung für seinen zytoprotektiven Effekt?“
1980 – 1986
Studium
Medizinische Fakultät
Universität Zürich
Berufstätigkeit
seit 2015
Chefarzt
Medizinische Onkologie,
speziell Brust- und Gynäkologische Onkologie
Klinik für Medizinische Onkologie und Hämatologie
Leiter Brustzentrum
Kantonsspital Winterthur
2008 – 2015
Leitender Arzt
Medizinische Onkologie
Schwerpunkt Mamma-Karzinom, Gynäkologische Tumoren
Tumorzentrum
Kantonsspital Winterthur
PD Dr. M. Pless
2006 – 2008
Oberarzt
Medizinische Onkologie
Tumorzentrum
Kantonsspital Winterthur
PD Dr. M. Pless
2005 – 2006
Oberarzt
Gynäkologische Onkologie
Senologiezentrum Ostschweiz
Kantonsspital St. Gallen
Prof. B. Thürlimann
2004 – 2005
Oberarzt
Medizinische Onkologie
Kantonsspital St. Gallen
Prof. T. Cerny
2002 – 2003
Oberassistenzarzt
Gynäkologische Onkologie
Senologiezentrum Ostschweiz
Kantonsspital St. Gallen
PD Dr. B. Thürlimann
2000 – 2002
Fachassistenzarzt
Medizinische Onkologie
Kantonsspital St. Gallen
Prof. T. Cerny
1995 – 1999
Oberarzt
Schwerpunkt Infektiologie
Medizinische Klinik
Kantonsspital Winterthur
Prof. A. Hany und PD Dr. P.E. Ballmer
1995
Volontariat (1 Monat)
Infektiologie
Kantonsspital Basel
Prof. W. Zimmerli
1993 – 1995
Innere Medizin
Kantonsspital Basel
Medizinische Klinik B
Prof. L. Dettli und Prof. J. Schifferli
(davon 0,5 Jahre Medizinische Onkologie, Prof. R. Herrmann
und 0,5 Jahre Intensivmedizin, Prof. R. Ritz)
1992
Innere Medizin
spez. Pneumologie
Zürcher Höhenklinik Wald
Dr. O. Brändli
1989 – 1991
Innere Medizin
Kreisspital Rüti ZH
Dr. A. Frei
1988 – 1989
Chirurgie
Spital Wattwil SG
Dr. U. Gasser
Ämter
seit 2017
Präsident
Projektgruppe Brustkrebs
SAKK Schweizerische Arbeitsgemeinschaft für Klinische Krebsforschung
Berufliche Mitgliedschaften
- FMH Schweizerische Ärztegesellschaft
- SGMO Schweizerische Gesellschaft für Medizinische Onkologie
- SGS Schweizerische Gesellschaft für Senologie
- ESMO European Society of Medical Oncology
- ESGO European Society of Gynecologic Oncology
- ASCO American Society of Clinical Oncology
- A. Müller
Aktive Impfung gegen die Frühsommer-Meningoenzephalitis (FSME)
Schweiz Med Wochenschr 1998; 128: 1110-6. - B. Lämmli, A. Müller, P.E. Ballmer.
Spätfolgen nach Frühsommer-Meningoenzephalitis
Schweiz Med Wochenschr 2000; 130: 909-15. - T. Ruhstaller, A. Müller, T. Cerny
Systemic Rituximab: Effective Treatment for CNS Involvement by Non-Hodgkin’s Lymphoma?
Montreux-Meeting 2001: MabThera, Present & Future, Poster. - B. Thürlimann, A. Müller, H.-J. Senn
Management of Primary Breast Cancer
An Update. Onkologie 2004;27:175–179. - A. Müller
Mammakarzinom adjuvant: Aromatasehemmer für alle?
Medizin Spektrum 2005; Nr. 2: 10-13. - T Ruhstaller T, A Mueller, D Koeberle, B Thuerlimann
Is There Really Enough Evidence to Aban¬don Surgery After Radiation Chemotherapy in Esophageal Cancer?
J Clin Oncol 2005; 23: 8547-8. - B. Klaeser, O. Wiederkehr, D. Koeberle, A. Mueller, B. Bubeck, B. Thuerlimann
Therapeutic impact of 2-[fluorine-18]fluoro-2-deoxy-Dglucose positron emission tomography in the pre- and postoperative staging of patients with clinically intermediate or high-risk breast cancer
Ann Oncol 2007; 18: 1329-43. - Maile S., Semadeni G.M., Imoberdorf R., Dommann-Scherrer C., Müller A
A rare manifestation of malignant lymphoma
Forum Med Suisse 2008;8 :(Suppl. 40) 48S. - H. Hawle, D. Hess, A. Mueller, B. Thuerlimann
Low-Dose Fulvestrant Maintained Long-Term Complete Remission after Poor Response to Previous Endocrine Therapies in a Patient with Advanced Breast Cancer
Case Rep Oncol 2010;3:131-136 (DOI: 10.1159/000313838). - B. Thürlimann, C. Rochlitz, S. Aebi, U. Güth, R. von Moos, A. Müller, L. von Rohr, M. Baumann, J. Huober
Trastuzumab Treatment Beyond Progression in Metastatic Breast Cancer: Patterns of Care in Swiss Clinical Practice
J Clin Oncol 28:7s, 2010 (suppl; abstr 1146). - C. Rochlitz, T. Ruhstaller, S. Lerch, C. Spirig, J. Huober, T. Suter, M. Bühlmann, M. Fehr, A. Schönenberger, R. von Moos, R. Winterhalder, D. Rauch, A. Müller, M. Mannhart-Harms, R. Herrmann, B. Cliffe, M. Mayer, K. Zaman
Combination of bevacizumab and 2-weekly pegylated liposomal doxorubicin as first-line therapy for locally recurrent or metastatic breast cancer. A multicenter, single-arm phase II trial (SAKK 24/06).
Ann Oncol 2011; 22: 80-85. - Huober J., Baumann M., Rochlitz C., Aebi S., Güth U., von Moos R., Müller A., von Rohr L., Widmer I., Thürlimann B.
Trastuzumab Treatment beyond Progression in Advanced Breast Cancer: Patterns of Care in Six Swiss Breast Cancer Centers
Oncology 2011; 81: 160-6. - Khalil Zaman, Ralph Winterhalder, Christoph Mamot, Ursula Hasler-Strub, Christoph Rochlitz, Andreas Mueller, Catherine Berset, Hans Wiliders, Lucien Perey, Christine Biaggi Rudolf, Stephanie Rondeau, Patrick Neven, on behalf of the Swiss Group for Clinical Cancer Research (SAKK)
Fulvestrant with or without selumetinib, a MEK 1/2 inhibitor, in advanced stage breast cancer progressing after aromatase inhibitor (AI): a multicenter randomized placebo-controlled double-blind phase II trial, SAKK 21/08
Cancer Res 2013;73(24 Suppl.):Abstract 485. - Christoph Rochlitz, Roger von Moos, Martin Bigler, Khalil Zaman, Sandro Anchisi, Marc Küng, Kyung Jae Na, Daniela Baertschi, Markus M. Borner, Tamara Rordorf, Daniel Rauch, Andreas Mueller, Thomas Ruhstaller, Marcus Vetter, Juerg Bernhard, Andreas Trojan, Ursula Hasler-Strub, Richard Cathomas, Ralph C. Winterhalder: SAKK 24/09
Safety and tolerability of bevacizumab plus Paclitaxel vs. bevacizumab plus metronomic cyclophosphamide and capecitabine as first-line therapy in patients with HER2-negative advanced stage breast cancer. a multicenter, randomized phase III trial.
Journal of Clinical Oncology, 2014 ASCO Annual Meeting. Vol 32, No 15_suppl (May 20 Supp¬le¬ment): 518, Abstract #130871. - Arnoud J. Templeton, Karin Ribi, Christian Surber, Hong Sun, Shu-Fang Hsu Schmitz, Michael Beyeler, Daniel Dietrich, Markus Borner, Annette Winkler, Andreas Müller, Lukas von Rohr, Ralph C. Winterhalder, Christoph Rochlitz, Roger von Moos, Khalil Zaman, Beat J.K. Thürlimann, Thomas Ruhstaller, on behalf of the Swiss Group for Clinical Cancer Research (SAKK)
Prevention of palmareplantar erythrodysesthesia with an antiperspirant in breast cancer patients treated with pegylated liposomal doxorubicin (SAKK 92/08).
The Breast 2014; 23: 244-9. - Klazien Matter-Walstra, Martin Bigler, Matthias Schwenkglenks, Daniela Bärtschi, Jörg Brechbühl, Ursula Hasler-Strub, Roger von Moos, Andreas Müller, Ralph Winterhalder, Christoph Rochlitz, on behalf of the Swiss Group for Clinical Cancer Research (SAKK)
Health economic evaluation of the SAKK Trial 24/09: Safety and tolerability of bevacizumab plus paclitaxel vs. bevacizumab plus metronomic cyclophosphamide and capecitabine as first-line therapy in patients with HER2-negative advanced stage breast cancer. A multicenter, randomized phase III trial.
Cancer Res 2014; 74: Suppl. Abstract #P1-10-06. - Zaman K, Winterhalder R, Mamot C, Hasler-Strub U, Rochlitz C, Mueller A, Berset C, Wiliders H, Perey L, Rudolf CB, Hawle H, Rondeau S, Neven P.
Fulvestrant with or without selumetinib, a MEK 1/2 inhibitor, in breast cancer progressing after aromatase inhibitor therapy: A multicentre randomised pla-cebo-controlled double-blind phase II trial, SAKK 21/08.
Eur J Cancer. 2015 Apr 16. - A correlative study of Ki67 and two multigene RNA expression signatures in operable ER-positive postmenopausal breast cancer (SAKK 26/10) was accepted as a poster at ECC in Vienna.