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PD Dr. med. Philipp Stein

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Funktion

Ärztlicher Leiter Rettungsdienst
Leitender Arzt
Institut für Anästhesiologie

Qualifikationen

Koordinator Rega Basis Mollis
Facharzt für Anästhesiologie
Notarzt SGNOR DESA

Icon Anaesthesiologie Ksw
Anästhesiologie
Wir betreuen Patientinnen und Patienten vor und während Operation, bei Schmerzzuständen und im Notfall.
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Rettungsdienst
Der Rettungsdienst Winterthur ist rund um die Uhr einsatzbereit zur medizinischen Notfallversorgung.
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Tätigkeit als Facharzt

seit 01/2021
Ärztlicher Leiter
Rettungsdienst Winterthur

seit 11/2020
Leitender Arzt
Institut für Anästhesiologie
Kantonsspital Winterthur

2019 – 2020
Stv. Leitender Arzt
Institut für Anästhesiologie
Kantonsspital Winterthur

2014 – 2019
Oberarzt
Anästhesiologie
Universitätsspital Zürich


Facharzt- und Fähigkeitsausweise

2013
Facharzt für Anästhesiologie

2013
Fähigkeitsausweis Notarzt
Schweizerische Gesellschaft für Notfall und Rettungsmedizin (SGNOR)

2013
Europäisches Diplom, DESA


Weiterbildung zum Facharzt

2013
Anästhesiologie (Herzanästhesie)
Universitätsspital Zürich

2012 – 2013
Innere Medizin und Rega 12
Kantonsspital Glarus

2011
Intensivmedizin (Medizinisch), Anästhesiologie und Rega 1
Universitätsspital Zürich

2009-2010
Anästhesiologie
Universitätsspital Zürich

2009
Intensivmedizin (Herzchirurgisch)
Universitätsspital Zürich

2008
Anästhesiologie
Universitätsspital Zürich


Medizinische und akademische Laufbahn

2018
Habilitation (Venia legendi)
Universität Zürich

2010
Amerikanisches Staatsexamen (ECFMG)

2007
Dissertation und Promotion
Universität Freiburg im Breisgau

2007
Staatsexamen
Universität Freiburg im Breisgau


Zusatzqualifikationen und Aktivitäten

seit 2018
Gastgeber («Host»)
«European Diploma in Anaesthesiology and Intensive Care examination» in Zürich

seit 2018
Lehrbeauftragter
Medizinische Fakultät
Universität Zürich

2013
Instruktor
AHA ACLS und ERC ALS

2013
CEFOCA/SFG, Zertifikat Leitender Notarzt

2012
«Diploma of Moutain Medicine»
Schweizerische Gesellschaft für Anästhesiologie und Reanimation (SGAR)
Ressort Qualitätsmanagement

2010
Good Clinical Practice (GCP) Module 1-3
Universität Zürich


Spezialinteressen

  • Präklinische Notfallmedizin
  • Gerinnungsmanagement bei Trauma Patienten
  • Transfusionsmedizin
  • Patient Blood Management

Mitgliedschaften

  • Schweizerische Ärztegesellschaft (FMH)
  • Schweizerische Gesellschaft für Anästhesiologie und Reanimation (SGAR)
  • Schweizerische Gesellschaft für Notfall- und Rettungsmedizin (SGNOR)
  • European Society of Anaesthesiologists (ESA)

Originalarbeiten

  1. Repression of T-cell function by thionamides is mediated by inhibition of the activator protein-1/nuclear factor of activated T-cells pathway and is associated with a common structure.
    Humar M, Dohrmann H, Stein P, Andriopoulos N, Goebel U, Heimrich B, Roesslein M, Schmidt R, Schwer C I, Hoetzel A, Loop T, Pahl H L, Geiger K K, Pannen B H J (2007)
    Mol Pharmacol 72: 1647–1656
    Impact factor: 3.922 (2017)
  2. Thionamides inhibit the transcription factor nuclear factor-kappaB by suppression of Rac1 and inhibitor of kappaB kinase alpha.
    Humar M, Dohrmann H, Stein P, Andriopoulos N, Goebel U, Roesslein M, Schmidt R, Schwer C I, Loop T, Geiger K K, Pahl H L, Pannen B H J (2008)
    J Pharmacol Exp Ther. 324: 1037–1044, Impact factor: 3.867 (2017)
  3. Carbon monoxide inhalation reduces pulmonary inflammatory response during cardiopulmonary bypass in pigs.
    Goebel U, Siepe M, Mecklenburg A, Stein P, Roesslein M, Schwer C I, Schmidt R, Doenst T, Geiger K K, Pahl H L, Schlensak C, Loop T (2008)
    Anesthesiology. 108: 1025–1036, Impact factor: 5.785 (2017)
  4. Pulsatile Pulmonary Perfusion During Cardiopulmonary Bypass Reduces the Pulmonary Inflammatory Response.
    Siepe M, Goebel U, Mecklenburg A, Doenst T, Benk C, Stein P, Beyersdorf F, Loop T, Schlensak C (2008).
    Ann Thorac Surg. 86: 115–122, Impact factor: 3.700 (2017)
  5. Up-regulation of heme oxygenase-1 by sevoflurane is not dependent on Kupffer cells and associates with ERK1/2 and AP-1 activation in the rat liver.
    Schwer C I, Stoll P, Pietsch U, Stein P, Laqua J, Goebel U, Hoetzel A, Schmidt R (2010)
    Int J Biochem Cell Biol. 42: 1876–1883, Impact factor: 3.505 (2017)
  6. Ease and difficulty of pre-hospital airway management in 425 paediatric patients treated by a helicopter emergency medical service: a retrospective analysis.
    Schmidt A R, Ulrich L, Seifert B, Albrecht R, Spahn D R, Stein P (2016)
    Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 24: 22, Impact factor: 2.036 (2017)
  7. Failure rate of prehospital chest decompression after severe thoracic trauma.
    Kaserer A*, Stein P*, Simmen H P, Spahn D R, Neuhaus V (2017)
    Am J Emerg Med. 35: 469–474, Impact factor: 1.494 (2017)
  8. Factors Influencing Quality of Pain Management in a Physician Staffed Helicopter Emergency Medical Service.
    Oberholzer N, Kaserer A, Albrecht R, Seifert B, Tissi M, Spahn D R, Maurer K., Stein P (2017)
    Anesth Analg. 125: 200–209, Impact factor: 4.014 (2017)
  9. A smartphone application to determine body length for body weight estimation in children: a prospective clinical trial.
    Wetzel O, Schmidt A R, Seiler M, Scaramuzza D, Seifert B, Spahn D R, Stein P (2017)
    J Clin Monit Comput. 68: 441–451, Impact factor: 2.178 (2017)
  10. Impact of city police layperson education and equipment with automatic external defibrillators on patient outcome after out of hospital cardiac arrest.
    Stein P*, Spahn G H*, Müller S, Zollinger A, Baulig W, Brüesch M, Seifert B, Spahn D R (2017)
    Resuscitation. 118: 27–34, Impact factor: 5.230 (2017)
  11. Change of transfusion and treatment paradigm in major trauma patients.
    Stein P, Kaserer A, Sprengel K, Wanner G A, Seifert B, Theusinger O M, Spahn D R (2017)
    Anaesthesia. 72: 1317–1326, Impact factor 4.741 (2017)
  12. Specialist advice may improve patient selection for decompression therapy following diving accidents: a retrospective observational study.
    Steffensmeier D, Albrecht R, Wendling J, Melliger R, Spahn D R, Stein P, Wyss C (2017)
    Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 25: 101, Impact factor: 2.036 (2017)
  13. The impact of prehospital tranexamic acid on blood coagulation in trauma patients.
    Stein P*, Studt J D*, Albrecht R, Müller S, von OW D, Fischer S, Seifert B, Mariotti S, Spahn D R, Theusinger O M (2018)
    Anesth Analg. 126: 522–529, Impact factor: 4.014 (2017)
  14. Optimisation of the dosage of tranexamic acid in trauma patients with population pharmacokinetic analysis.
    Grassin-Delyle S, Theusinger O M, Albrecht R, Müller S, Spahn D R, Urien S, Stein P (2017)
    Anaesthesia. 73: 719-729, Impact factor: 4.741 (2017)
  15. Comparison of two different coagulation algorithms on the use of allogeneic blood products and coagulation factors in severely injured trauma patients.
    Kaserer A, Casutt M, Sprengel K, Seifert B, Spahn D R, Stein P (2018)
    Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 26: 4, Impact factor: 2.036 (2018)
  16. Risk Factors for Higher-than-Expected Residual Rivaroxaban Plasma Concentrations in Real-Life Patients.
    Kaserer A, Schedler A, Jetter A, Seifert B, Spahn D R, Stein P, Studt J D (2018)
    Thromb Hemost. 118: 808-817, Impact factor: 5.6

Fallberichte

  1. Dabigatran anticoagulation and Stanford type A aortic dissection: lethal coincidence: Case report with literature review.
    Stein P, Bosshart M, Brand B, Schlicker A, Spahn D R, Bettex D (2014)
    Acta Anaesthesiol Scand. 58: 630–637, Impact factor: 2.438 (2017)
  2. Multiple trauma, resuscitation, and 15 minutes of esophageal intubation: survival without neurologic deficit. 
    Stein P, Albrecht R, Spahn D R (2014)
    Am J Emerg Med. 32: 950.e1–2, Impact factor: 1.494 (2017)
  3. Schwieriger präklinischer Atemweg und Bergung an der Rettungswinde.
    Stein P, Meyer J, Mariotti S, Spahn D R, Albrecht R (2015)
    Notarzt. 31: 129–133, Impact factor: 0.318 (2017)
  4. Massive coagulopathy caused by the bite of a Crotalus basiliscus snake.
    Meyer S, Hartmann F, Stein P, Lenherr R, Fuchs J, Spahn D R (2017)
    Anaesth Cases. Epub.

Übersichtsarbeiten

  1. Applying “Patient Blood Management” in the trauma center.
    Theusinger O M, Stein P, Spahn D R (2014)
    Curr Opin Anaesthesiol. 27: 225–232, Impact factor: IF 2.369 (2017)
  2. Transfusion strategy in multiple trauma patients.
    Theusinger O M, Stein P, Spahn D R (2014)
    Curr Opin Crit Care. 20: 646–655, Impact factor: 3.316 (2017)
  3. Evidence base for restrictive transfusion triggers in high-risk patients.
    Spahn D R, Spahn G H, Stein P (2015)
    Transfus Med Hemother. 42: 110–114, Impact factor: 1.76 (2017)
  4. Point of Care and Factor Concentrate-Based Coagulation Algorithms.
    Theusinger O M, Stein P, Levy J H (2015)
    Transfus Med Hemother. 42: 1–7, Impact factor: 1.76 (2017)
  5. Indications and Risks of Fibrinogen in Surgery and Trauma.
    Spahn D R, Spahn G H, Stein P (2015)
    Semin Thromb Hemost. 42: 147–154, Impact factor: 3.629 (2017)
  6. Point-of-Care Coagulation Monitoring in Trauma Patients.
    Stein P, Kaserer A, Spahn G H, Spahn D R (2017)
    Semin Thromb Hemost. 43: 367–374, Impact factor: 3.629 (2017)
  7. „Patient blood management“ ist heute Standard.
    Spahn D R, Kaserer A, Spahn G H, Stein P (2017)
    Schweiz Med Forum. 17: 1145-1147, Impact factor: 2.068 (2017)
  8. Patient Blood Management: Der Standard heute
    Kaserer A, Stein P, Spahn G H, Spahn D R (2017)
    Ther Umsch. 74: 369-376, Impact factor: 0.18 (2017)